• Het groene bankje in de aula, met links Edith Blokland en rechts Ageeth Russcher.

    Pauw Media
  • Houten speeltoestellen domineren het schoolplein.

    Pauw Media
  • De aula vormt het hart van het gebouw, met aan een zijkant een trap naar de vide.

    Pauw Media
  • Een klaslokaal op de begane grond, met veel licht en, net als in alle andere lokalen, het modernste digibord.

    Pauw Media

'Dit gebouw is precies wat we voor ogen hadden'

BARNEVELD Julianaschool mag je niet meer zeggen, het heet nu Integraal Kindcentrum Juliana, afgekort IKC. Binnen een jaar is er een licht en modern gebouw aan de Wethouder Rebellaan in Barneveld gerealiseerd. ,,Het is mooi om openheid en geborgenheid in je plan te omschrijven, nu zien we dat het ook echt gelukt is.''

Wouter van Dijk

Let niet op de rommel, ze zijn nog bezig'', zegt nu nog schooldirecteur Russcher wanneer ze de deur van de hoofdentree open zwaait. Ze zoekt nog even naar een manier om de deur met een losliggende baksteen opengeklemd te houden, want een haakje in de grond ontbreekt nog. ,,Tja, het zijn de laatste dingetjes nog hè, de finetuning.'' Bij binnenkomst valt vooral het licht op, niet alleen het zonlicht door de grote ramen, maar ook de lichtgrijze tinten van de vloer en de muren. ,,Dit gebouw is precies wat we voor ogen hadden.''

DOORGAANDE LIJN De verslaggever loert al voorzichtig verderop naar binnen, waar de gemeenschappelijke aula het hart van de school vormt, maar wordt spreekwoordelijk aan zijn jasje getrokken. ,,Eerst gaan we hier kijken'', zegt Edith Blokland, manager bij Kindcentra De Drieslag. Met trots stapt ze naar de afdeling kinder- en peuteropvang. Vriendelijk ogende ruimtes in frisse kleuren, uitgerust met aankleedtafels, een keukentje en slaapkamers vormen straks de basis voor de opvang van nul- tot vierjarigen, verdeeld over twee compartimenten, één voor maximaal veertien allerkleinsten en één voor maximaal zestien peuters. ,,Dit is dus precies de reden waarom we onze schoolnaam hebben omgedoopt tot IKC Juliana'', zegt Russcher. ,,We willen benadrukken dat we in dit nieuwe gebouw een doorgaande lijn vormen van kinderopvang naar schoolonderwijs. Dat is niet alleen praktisch voor de ouders en beschermend voor de kinderen, het zorgt ook voor een doorgaande didactische en pedagogische lijn. Kwamen kleuters voorheen 'vers' binnen in groep 1, nu kennen wij die kinderen al en weten we ook al veel vroeger welke kinderen bijvoorbeeld wat meer aandacht of ondersteuning nodig hebben.'' Het idee voor een kindcentrum op deze schaal, met één directeur en één team, is voor Barneveld niet nieuw, maar voor Stichting De Drieslag, waar 'De Juliana' onder valt, wel. ,,Blokland: ,,Het is voor ons dan ook een proef, we zijn heel benieuwd hoe het hier loopt, de verwachtingen zijn positief.'' De ruimtes zijn ook te gebruiken voor buitenschoolse opvang, in combinatie met de peuterspeelzaal.

GEEN ECHO Dan toch naar het hart van het karakteristieke schoolgebouw, met opvallend schuine daken. Die daken zijn in de aula goed terug te zien, want vanaf het podium kun je helemaal tot in de nok kijken. Aan het dak hangen grote zilverkleurige lampen met een industriële look ,,Deze constructie geeft een behoorlijk ruimte-effect, zonder dat je last hebt van echo's'', zegt Russcher. Expres een beetje hard, om het ontbreken van echo te demonstreren. Geluidsdemping hoort volgens de bouwers van het pand dan ook bij een gezond schoolklimaat, net als een goed luchtbehandelingssysteem. Het podium ligt aan de zijkant, tegen de grote glazen deuren die naar het speelplein opengezet kunnen worden. ,,En buiten loopt het podium door, zodat je het van twee kanten kunt gebruiken.''

TRUCJES Maar, zoals het tegenwoordig een nieuw schoolgebouw betaamt, er zitten natuurlijk nog veel meer multifunctionele trucjes verborgen in de ruimte. Halverwege verraadt een rails in het plafond een afsluitbare ruimte. ,,Heb je een grote bijeenkomst voor de hele school of een ouderavond, dan houd je één open ruimte. Schuif je de deur dicht, dan ontstaat daarachter het speellokaal voor de onderbouw. En omdat er aan de zijkant een extra ingang is gemaakt richting de kinderopvang, kunnen ook de allerkleinsten hier gemakkelijk naartoe.''

Via een trap aan de zijkant van het podium kom je uit op een vide, die op zichzelf weer onderdeel vormt van een centrale gang op de eerste verdieping: het domein van de bovenbouw. Russcher en Blokland slaan bovenaan de trap direct linksaf en lopen het lokaal van groep 5 binnen. Ook hier is het schuine dak opvallend. Het zorgt voor een huiselijke sfeer, een soort grote zolderkamer. Net als overigens in alle klaslokalen zijn hier in de zijkanten overal inbouwkasten gerealiseerd, waardoor losse kasten in de nieuwe school straks tot een minimum zijn beperkt. Russcher: ,,Ook dat geeft weer rust.''

Tussen elke twee lokalen bevindt zich een kleinere ruimte. Russcher noemt ze 'ateliers', te gebruiken wanneer de leerkracht bijvoorbeeld een klein groepje extra instructies wil geven, of waar kinderen zelfstandig kunnen werken. De kleuters hebben straks ook een atelier, maar zij hoeven er niet zelf te gaan studeren. ,,Daar kunnen we de ruimte bijvoorbeeld goed gebruiken voor een poppenhoek en andere speelhoekjes.''

OPNAMESTUDIO Een nieuw schoolgebouw brengt tal van mogelijkheden met zich mee om te moderniseren, dat is duidelijk. Dat gaat verder dan de nieuwste digiborden in de vorm van mega-tablets, automatische verlichtingssystemen, 'oplaadkarren' voor chromebooks, warmtepompen en zonnepanelen. Halverwege de centrale hal is namelijk een kleine donkere kantoorruimte gerealiseerd, die straks dienst moet doen als opnamestudio. ,,Leerlingen kunnen hier straks aan de slag met bijvoorbeeld het monteren van video's, computerwerk en robotica'', zegt Russcher. ,,We sorteren hiermee voor op de '21st Century Skills', het oefenen van moderne vaardigheden voor de nieuwe generatie.''

Achter deze ruimte, verstopt via een tussendeur en een smalle gang, zit de personeelsruimte. Een kleine kamer, sfeervol ingericht met een felgroen beklede bank en bijpassende stoelen. ,,Oh, dit heb ik ook nog niet gezien'', reageert Blokland enthousiast. Russcher: ,,We hebben voor de personeelskamer expres een beetje de rust opgezocht, zodat leerkrachten zich ook echt even kunnen terugtrekken in de pauzes.''

NEGENDE LOKAAL Zo stil is het er nu echter nog niet. Boorwerkzaamheden in het aanpalende klaslokaal drijven de bezoekers weer naar beneden, om via de gang langs de lokalen van de onderbouw de tuin in te lopen. Aan de achterkant van het pand ligt een betonnen ondergrond al klaar voor de komst van een unit, waar straks groep twee gehuisvest wordt. In het schoolgebouw zijn acht lokalen opgenomen, maar de groeiende Juliana heeft momenteel, sneller dan aanvankelijk voorzien, negen lokalen nodig. ,,We hebben nu 212 leerlingen. Op de langere termijn verwachten we verder te groeien, met de komst van woonwijk Bloemendal'', zegt ze, wijzend naar de weilanden ten noorden van het schoolgebouw. ,,Stichting De Drieslag heeft daarom nu de unit gekocht, zodat we de komende tijd vooruit kunnen. Op een later moment is hier op het grasveld naast de school voldoende ruimte om twee of vier extra te realiseren. De tijd zal leren wat er nodig is.'' De unit staat er nog niet, maar wordt in de herfstvakantie wel kant en klaar geplaatst, compleet met toiletblok, wifi en alle moderne gemakken die de andere lokalen ook bezitten.

Op het plein aan de kant van de Wethouder Rebellaan zijn de houten palen van diverse speelattributen de baas. ,,We hebben gezocht naar een combinatie van natuurlijk en creatief spelen met moderne en praktische gemakken, het resultaat is allerlei houten toestellen met kunstgras als ondergrond. De kinderen kunnen hier klimmen, zwaaien, schommelen en klauteren op allerlei mogelijke manieren.'' Direct ernaast ligt een voetbalveld klaar, het natuurlijke gras heeft er nog een kleine week de tijd zich voor te bereiden op de eerste spelers. Tussen het voetbalterrein, afgeschermd met houten palen die te hoge ballen moeten tegenhouden, is ruimte overgehouden voor een moestuin. ,,Daar gaan we komend voorjaar mee van start.''

VERHUIZEN Komende week staat het grote moment op de agenda. Dinsdagmiddag verhuizen de leerlingen van de bovenbouw hun persoonlijke spulletjes, al lopend vanaf de Albert Schweitzerlaan (waar de oude school staat) naar de Wethouder Rebellaan. Woensdagochtend volgt de onderbouw, waarmee het nieuwe schoolgebouw nog vóór de herfstvakantie 'bewoond' is. In de herfstvakantie volgt de verhuizing van de kinderopvang. Op donderdag 1 november vindt de officiële opening voor genodigden plaats, vrijdag 2 november is het feest op school.