• Pauw Media

'Is het centrum van Barneveld interessant genoeg?'

BARNEVELD Ideeën om het winkelen in Barneveld aantrekkelijker te maken zijn er genoeg. ,,In de afgelopen weken zijn er in deze krant zinnige dingen gezegd, dat is zonder meer waar", benadrukt centrummanager Karelien Druijff. Tegelijkertijd wijst ze naar de realiteit: ,,We moeten een gezamenlijke koers bepalen, terwijl iedere ondernemer ook zijn eigen belang koestert. Dat maakt het lastig. Maar achter de schermen zijn we hard bezig."

Druijff constateert dat het centrum anno 2015 er nog steeds 'goed' voorstaat. ,,Het centrum is goed gevuld. Bezoekers van het centrum waarderen over het algemeen het winkelaanbod, de geboden service en de activiteiten die er plaatsvinden. In alle ophef die er nu ontstaat, mogen we dat niet vergeten." Tegelijkertijd laait de discussie over de functie van het winkelcentrum niet voor niets op. ,,We moeten alert zijn. Is het centrum wel interessant genoeg?"

Een retorische vraag, maar een simpel 'ja' of 'nee' is volgens Druijff niet mogelijk. Wel denkt de Barneveldse dat er wat moet gebeuren, bijvoorbeeld als het gaat om openingstijden. ,,Op de website Barneveldcentrum.nl en de Facebookpagina hebben we polls gehouden om uit te vogelen wat de klant nou wenst. Die vraag moet sowieso bij elk vraagstuk voorop komen te staan." Circa zevenhonderd stemmen werden uitgebracht. De uitkomst? ,,Het maakt de klant niet wezenlijk uit welke openingstijden je hanteert, als het maar uniform is. Duidelijkheid is belangrijker dan een bepaald tijdstip."

Retaildeskundige Cor Molenaar gaf in de economiebijlage 'Digitaal, het nieuwe normaal' onlangs nog het advies om 's avonds langer open te blijven. Ook is hij voorstander om de zaterdagmiddag te verlengen. ,,Op zaterdag alle winkels openhouden tot 18.00 of misschien zelfs 19.00 uur vind ik een heel interessante optie. Daarmee kunnen we de verblijfstijd van de consument in het centrum vergroten. Ik heb het idee dat de meeste ondernemers daar ook wel voor open staan. Als de klant dat wil, moet je dat ook regelen."

KLANTVERWACHTING OVERTREFFEN Druijff vindt dat de klant in het veranderende winkellandschap vertroeteld moet worden. ,,Als winkelier moet je de klantverwachting eigenlijk overtreffen. Het gaat niet alleen om service en deskundig advies, maar ook om een bepaalde toegevoegde waarde. Dat kan zitten in het persoonlijke contact, maar ik zie sinds een jaar ook steeds meer creatieve voorbeelden voorbij komen. Klanten vinden het leuk als er in een vrouwenmodezaak een nagelstyliste en kleurspecialist is, die even je nagels doet of adviseert. Juist dat spontane, dat onverwachte is in deze tijd onmisbaar."

Het Barneveldse centrum beweert 'gezellig en gastvrij' te zijn. ,,Dat zijn we ook, maar het kan altijd beter. We komen uit een tijd waarin het niet uitmaakte hoe je je als winkelier opstelde, de mensen kochten toch wel. Bezoekers zijn nu kritischer, willen ook een goed gevoel hebben. Een glimlach, een oprechte welkomstgroet kost helemaal niets", zegt Druijff. Zij stelt dat dit lang niet overal vanzelfsprekend is. ,,Misschien doe je het als ondernemer zelf wel, maar geeft het personeel een heel andere boodschap af. Daar rekent de consument je op af."

IN EEN SPAGAAT De komende maanden worden interessant, weet Druijff. De Barneveldse Middenstandsvereniging (BMV) belegt op maandag 13 april haar voorjaarsvergadering, terwijl in mei door de gemeente Barneveld een debat wordt georganiseerd over de toekomst van het centrum. ,,Dat zijn de momenten om samen de koers te bepalen", verwacht Druijff. Zij wijst dat er op de achtergrond van alles gaande is. ,,Met vastgoedeigenaren zijn we bijvoorbeeld constructief in gesprek over de mogelijkheden voor leegstaande panden. Het ontbreekt niet aan ideeën, maar niet alle goede ideeën zijn uitvoerbaar. Dat is de spagaat."

Maar waar denkt de centrummanager onder meer aan? Als tipje van de sluier noemt zij de koppeling met kunst en cultuur. ,,Met Muziekschool Barneveld zijn we in gesprek. Ook zouden jonge kunstenaars kunnen exposeren in leegstaande panden of er workshops kunnen geven. Die verbinding vind ik kansrijk." Ook is Druijff in voor meer verrassingen voor de consument. ,,Een piano waar iedereen op kan spelen vind ik een leuk plan, net als een pop-upkraam die iedereen kan huren. Natuurlijk moeten de winkeliers het zelf in hun winkel doen, maar dit zijn volgens mij potentiële aanwinsten voor het centrum."