Augmented Reality en Virtual Reality: de verschillen

26-03-2020, 10:52 |Van onze partner

Augmented Reality en Virtual Reality overlappen elkaar, toch zijn er belangrijke verschillen. Hier zijn de vijf voornaamste verschillen tussen AR en VR.

1. Augmented Reality: Je ziet de omgeving
Bij AR kun je de omgeving blijven zien. Je raakt dus niet gedesoriënteerd omdat je altijd de werkelijkheid voor je hebt. Sommige delen kunnen er anders uitzien, bijvoorbeeld een verkeersbord dat realtime vertaald wordt, of je ziet ‘zwevende’ objecten die er niet echt zijn. Je verliest niet de connectie met jouw omgeving of personen om je heen.

1. Virtual Reality: Je ziet alleen de virtuele omgeving
Met VR stap je in een volledig andere wereld van pixels, bits en bytes. Dit kunnen foto’s zijn, films of interactieve games, het normale gezichtsveld is compleet verdwenen. Zorg dus dat de ruimte leeg is, of ga op een stoel zitten. VR kan desoriënterend werken. Het went snel, als je snel misselijk wordt in een voertuig kan dit met VR brillen ook het geval zijn.

2. Augmented Reality: Meestal niet in 3D
Hoewel er AR brillen zijn die objecten in stereoscopisch 3D kunnen weergeven, zijn deze toestellen in de minderheid. Normaal gesproken is er slechts één 2D vlak zonder diepte zichtbaar. Dit geldt altijd voor smartphones en tablets, en vaak voor AR brillen die slechts één scherm bezitten. Hoewel het mogelijk is om 3D objecten weer te geven, kun je niet diepte waarnemen.

2. Virtual Reality: Meestal wel in 3D
Omdat VR brillen voor ieder oog een iets verschoven beeld kunnen laten zien, zijn de meeste Virtual Reality ervaringen in 3D. Met name voor 360 video is dit niet altijd het geval, de camera moet dan gebruik maken van een dubbele lens wat kostbaar is. Voor compleet computer gegenereerde beelden is 3D mét diepte standaard bij weergave. Dit is praktisch bij room-scale ervaringen, en brengt je volledig in de virtuele omgeving bij zittende ervaringen.

3. Augmented Reality: Werkt op standaard apparaten
AR technologie is complex om te maken, en toch juist heel laagdrempelig om te gebruiken. Iedere moderne smartphone kan via een Augmented Reality app beelden weergeven. Er zijn ook speciale AR brillen voor professionele toepassingen, maar dit is optioneel. Een goed voorbeeld is Pokémon Go, dit spel met AR functionaliteit is enorm populair (geweest) zonder de noodzaak voor extra hardware. Pak gewoon je mobieltje en ga op pad.

3. Virtual Reality: Werkt niet (direct) op standaard apparaten

De meest gebruikte AR bril is een Cardboard, een kartonnen doosje met twee kunststof lenzen waar je een smartphone in steekt. Dit is een accessoire, zonder deze hardware kun je geen gebruik maken van Virtual Reality. Daarnaast zijn er de speciale VR brillen die nog veel meer mogelijkheden bieden, op basis van een volledig natuurlijke virtuele omgeving. Deze headsets kosten al gauw honderden euro’s wat de instapdrempel toch iets hoger maakt.

4. Augmented Reality: Locatie is belangrijk
AR is haast per definitie een locatie gebaseerde technologie. Het is reuze handig om als arts een digitaal hart te ontleden tijdens de lunchpauze in de kantine, in praktijk worden toegevoegde objecten vaak in verband gebracht met de omgeving. Zo plaats je bijvoorbeeld een digitale bank van IKEA in de huiskamer, en een monteur ziet direct welke schroef aangedraaid moet worden.

4. Virtual Reality: Locatie is niet belangrijk
Wanneer je in een virtuele wereld stapt is het niet meer van belang of je in een huiskamer staat, op de beursvloer of in de achtertuin. Niet alleen is dit heel praktisch voor individueel gebruik, dit is voor samenwerking ideaal. Zo kunnen meerdere collega’s samen aan een project werken terwijl ze zich in andere landen bevinden. Ze komen samen op een virtuele locatie die volledig losstaat van de werkelijkheid. Je hebt dan wel wat vrije bewegingsruimte nodig.

5. Augmented Reality: Niet geschikt voor films
AR is specifiek ontwikkeld om objecten over de werkelijkheid te leggen. Hoewel het mogelijk is om een virtueel televisiescherm thuis op een dressoir te plaatsen, wordt hier in praktijk weinig gebruikt van gemaakt. Daarnaast is het blikveld ook beperkt waarmee deze technologie zich niet zo leent om films mee te kijken.

5. Virtual Reality: Wel geschikt voor films
Dit is bij uitstek de technologie om films mee te bekijken. Sterker nog, een groot deel van de tijd die doorgebracht wordt in VR bestaat uit het kijken van video. Vaak betreft het 360 graden video, maar ook 180 graden en zelfs standaard video is mogelijk. Zo kun je overal van een privé bioscoop genieten. Met software zoals VR Sync kun je zelfs een virtuele bioscoop inrichten met honderden kijkers tegelijkertijd.

AR en VR hebben ieder hun eigen sterke punten en toepassingsmogelijkheden. Informeer bij de experts naar de juiste keuze voor ieder project.