• Kamera Express B.V.

Edwin van Ginkel steekt broer Wuf naar de kroon in pechvolle etappe

CALAMA - 'Wat Wuf kan, kan ik ook.' Dat moet ongeveer de gedachte zijn geweest van Edwin van Ginkel in de negende etappe. De Scherpenzeler stak vanochtend zijn broer Wuf naar de kroon.

Door Berry Kamphorst

Wuf van Ginkel kreeg zondag op weg naar Iquique een overdosis aan pech te verwerken. De equipe van GINAF Rally Power kwam maandagochtend rond 11.30 uur in het bivak. Gelukkig voor Wuf van Ginkel, Hugo Kupper en Bert van Donkelaar was het rustdag.

In de duinen voor Iquique was het trio tot tweemaal toe gestrand. Na een kapotte voorwielophanging volgde kilometers later een kapotte achteras. Wuf van Ginkel verloor uiteindelijk 22 uur en kreeg nog twee uur straftijd. Een teleurgestelde Van Ginkel zag zijn klassement in rook op gaan. Een mooie tiende plaats tot die dag glipte uit zijn handen.

Broer Edwin van Ginkel kon dinsdag moeiteloos wedijveren met zijn broer. De Scherpenzeler deed er in technisch opzicht nog een schepje bovenop. Qua tijdverlies legde hij het af tegen Wuf. In het algemeen klassement stonden de Edervener en Scherpenzeler woensdagochtend gebroederlijk bij elkaar. Edwin van Ginkel stond als 30e geklasseerd met een achterstand van 27 uur 47 minuten en 16 seconden op koploper Airat Mardeev. Broer Wuf was voor de start van de tiende etappe 31e, op ruim 13 minuten achter Edwin.

,,Met tien man''

Woensdagochtend om 7.15 uur arriveerde Edwin van Ginkel in het bivak. De monteurs hadden ruim een uur om de truck te prepareren voor de tiende etappe. Met man en macht werd er gewerkt om de GINAF weer fris aan het vertrek te brengen. ,,Met tien man hebben de monteurs de truck weer klaargestoomd.''

Edwin van Ginkel in de negende etappe ruim 13 uur op ritwinnaar Mardeev. Als bonus kreeg de formatie nog drie uur tijdstraf, omdat ze te laat binnen kwamen. In dat opzicht deden ze dus onder voor Wuf en zijn mannen.

Aanzienlijke waslijst

De waslijst aan overwonnen problemen was echter aanzienlijk groter. ,,Eerst stonden ze stil met gesmolten leidingen van de hydrauliek,'' zo liet Jack Plooij namens het GINAF-team weten. ,,Dat werd veroorzaakt door turbo. Vervolgens ging de achterwielophanging kapot.'' Dat grapje kostte meerdere uren. Edwin van Ginkel en zijn mannen toonden creativiteit. Tijdens de Dakar Rally moet men improviseren. En zo als zo vaak tijdens de rally 'groeien de onderdelen aan de bomen'.

Daarmee was de koek echter nog niet op. ,,Nadat ze weer op weg waren ging er een band lek. Normaal geen groot probleem, maar door een kapotte luchtzak werd de ellende alleen maar groter.'' Toen ook dat probleem verholpen was bleek er te weinig diesel aan boord. Via een andere deelnemer kreeg het GINAF-trio extra brandstof om de finish te halen. Op weg naar de eindstreep werd het 'pechmandje' nog verder gevuld. ,,Tot overmaat van ramp werkte de intercom met de navigator niet meer. Er moest dus voorzichtig en op zicht worden gereden.''

Maar net als Wuf van Ginkel een dag eerder wilde ook Edwin van opgeven niets weten. Ruim een uur na binnenkomst (,,Ze hebben wat gegeten, routeboek gehaald en zich iets opgefrist'') vertrokken Van Ginkel, Vaanholt en Megens voor een nieuw avontuur. ,,Opgeven doen we pas als we niet verder kunnen,'' vertelde Edwin van Ginkel al eens eerder.

In dat opzicht is de stand tussen de onfortuinlijke broeders ook gelijk.