• Edward Doelman

'Nachtdiensten in de zorg zijn pittig'

BARNEVELD ,,Werken in de zorg is fysiek en mentaal soms best zwaar, zeker als het bioritme nog eens verstoord wordt met nachtdiensten." Aan het woord is Bertha van de Kuilen, bij Norschoten eindverantwoordelijk voor de roostering. Vorige week werd de verpleegzorgorganisatie uitgeroepen tot 'Beste Nachtwerkgever van 2015'.

Door Edward Doelman

 

Daarmee is Norschoten de opvolger van het Universitair Medisch Centrum Groningen. ,,De prijs wordt ieder jaar uitgereikt door de Déhora Consultancy Group. Natuurlijk is de prijs voor die organisatie een manier om bekend te worden, maar wij zijn er daarom niet minder trots op. We zien het als een bekroning van een proces dat we al in 2008 en 2009 in gang hebben gezet", weet Van de Kuilen.

Destijds is volgens haar gestart met een 'bezinning' op roostering en werkzaamheden in de nachtzorg. ,,Nachtdiensten zijn gewoon pittig, omdat het je waak- en slaapritme verstoort. Ook het eetpatroon verandert voor enkele dagen", weet Van de Kuilen.

Volgens haar is het voor een werkgever onder meer de taak om het bioritme van werknemers te bewaken. ,,Van een dag- naar een avond- en dan een nachtdienst in. Dat is makkelijker te behappen dan die diensten door elkaar te husselen. Ook hebben we de inzet 's nachts tegen het licht gehouden. Een voorbeeld hiervan is medicatie die niet per se 's nachts gegeven hoeft te worden. Dit wordt nu 's avonds laat of juist 's morgens vroeg gegeven."

 

VIRTUELE NACHTRONDES Verder heeft Norschoten samen met Leertouwer ingezet op de ontwikkeling van domotica.

In de dependances in Kootwijkerbroek en Elspeet is een nieuw systeem in gebruik genomen, waarbij nachtzorgmedewerkers virtuele nachtrondes met behulp van de smartphone kunnen doen. ,,Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld naast de beeldverbinding een spraakverbinding met een cliënt op te zetten, als daar aanleiding voor is. Met een verbinding kan hij of zij aangeven wat er aan de hand is en eventueel hulp vragen", legt Van de Kuilen uit.

Ook op het gebruik van uitluistersystemen en de veiligheid van medewerkers scoort Norschoten volgens het juryrapport hoog. ,,Hoewel er nog relatief weinig gebruik gemaakt wordt van de spraakverbinding, passen dit soort ontwikkelingen wel bij deze tijd. Niet alleen werkt het efficiënter voor onze nachtteams, maar daardoor houdt de cliënt ook de regie van de zorg in eigen handen. Aan die inbreng hechten we veel waarde."