'We mogen dit revolutionair noemen'

VOORTHUIZEN Niet alleen opende Midden Nederland Makelaars (MNM) zaterdag haar nieuwe kantoor aan de Sportparkstraat 3 in Voorthuizen, ook de manier waarop de woningen voortaan gepresenteerd worden, gaat flink op de schop. Zo kunnen potentiële kopers virtueel door de woning wandelen. ,,We kunnen dit best revolutionair noemen", vindt Gerben Hartkamp van MNM.

Gefeliciteerd met de opening van het nieuwe kantoor. Is een speciaal kantoor in Voorthuizen logisch als in Barneveld ook een MNM-kantoor gesitueerd is?

Je mag best weten dat we een paar jaar geleden geworsteld hebben met die vraag. We hebben er tot op strategisch niveau uitgebreid over nagedacht, juist in een tijd dat de woningmarkt het ontzettend moeilijk had. Op dat moment was het best aantrekkelijk om alles te centraliseren en te automatiseren in een kantoor, wat uiteindelijk op saneren neerkomt. Door sluiting van een kantoor kun je toch makkelijk vaste kosten besparen. Die afweging hebben banken en verzekeringskantoren de afgelopen jaren natuurlijk wel gemaakt.

 

Waarom hebben jullie anders besloten?

We zijn al sinds eind jaren zestig actief in Voorthuizen, ik durf wel te stellen dat we verankerd zijn in het dorp. Die band speelde een rol. Bovendien hebben al die jaren uitgewezen dat er voldoende potentie is voor een goedlopend makelaarskantoor in het dorp. Dat blijkt ook, nu de woningmarkt sinds een jaar of twee weer in de lift zit. Economisch gezien is sprake van gezonde groei, de woningprijzen hebben de bodem bereikt en stijgen weer. Ook het verkrijgen van een hypotheek is weer wat makkelijker. Het negatieve sentiment is gekeerd. Om al die redenen zijn we ook ontzettend blij met de opening van het nieuwe kantoor.

 

Hoe kijkt MNM terug op de bouw van het nieuwe onderkomen?

Het is een mooie ontwikkeling geweest. Het pand herbergt naast ons kantoor ook ruim twintig appartementen, die door Woningstichting Barneveld zijn gerealiseerd. Het is mooi dat op die manier ook maatschappelijk wat gebeurd is in Voorthuizen. Wel moest hiervoor natuurlijk ons oude kantoor worden gesloopt. Het team Voorthuizen onder leiding van Annemiek Arends vond tijdelijk onderdak in het pand van De Nooy Schilders aan het Smidsplein. Met die plek waren we natuurlijk blij, maar uiteindelijk hebben we nu het einddoel bereikt. De nieuwbouw is een wereld van verschil.

 

Waarom een wereld van verschil?

Dat zit hem vooral in de uitstraling. Die was wat verouderd, maar de nieuwbouw was natuurlijk de gelegenheid om in dat opzicht een stap vooruit te doen. Met veel glas, licht en eigentijdse meubels is echt sprake van een nieuwe uitstraling. De komende jaren gaan we die interieurstijl ook doorvoeren in onze andere vestigingen.

 

Maar de nieuwe stap zit niet alleen in de buitenkant, in de uitstraling?

Dat klopt, we zetten ook grote stappen op het gebied van woningpresentatie. Met ingang van deze maand zijn alle woningen die via ons kantoor te koop worden aangeboden, voorzien van een 360-gradenpresentatie. Op deze wijze kun je via een pc, tablet, smartphone de woning virtueel te bekijken. Met behulp van een soort virtuele duikbril is het mogelijk om vanuit de luie stoel door de woning te wandelen. Die ervaring is wezenlijk anders en realistischer dan wanneer je een woning bekijkt enkel en alleen door middel van foto's. Je ziet een woning toch beter in perspectief gezet worden.

 

Vanwaar die virtuele tour?

Simpelweg omdat het de toekomst is, omdat de manier waarop potentiele kopers naar hun woning zoeken, aan het veranderen is. Met bewegende beelden voegen we een extra dimensie toe, naast de woningpresentatie online op bijvoorbeeld Funda.nl en de brochure, die ook nog steeds in trek is. Het gaat om de combinatie ervan. Wel worden bewegende beelden steeds belangrijker.

 

Onze maatschappij wordt meer en meer een beeldcultuur.

Ja, die ontwikkeling zien wij ook. Weliswaar is Google op dit moment nog steeds de meest gebruikte zoekmachine op internet, maar Youtube maakt op die moment een geweldige inhaalslag. Die neemt de rol van Google langzaam maar zeker over, zeker als je naar de jonge generatie kijkt. Voor de huidige generatie tieners is dat het platform dat ertoe doet. Daarnaast verandert niet alleen de mediaconsumptie, ook de devices veranderen. Inmiddels wordt Funda door 60 procent van de bezoekers bezocht met de smartphone of de iPad. De schermpjes worden dus kleiner in vergelijking met de bekende desktop of computer. Juist daarom is het belangrijk om beelden van de woning op andere manieren te presenteren.

 

Daar gaan MNM dus ook in mee?

Precies, we gaan de virtuele tours van alle te koop staande woningen ook op Youtube publiceren. Ook dat past in de ontwikkeling dat het belangrijk is om nieuwe wegen te vinden om woningen onder de aandacht te brengen.

 

Hoe innovatief zijn deze stappen?

Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er in de provincie Gelderland geen andere makelaarskantoren die op dergelijke manieren opereren. In dat opzicht mag je het best revolutionair noemen. En om eerlijk te zijn; we zijn er best wijs mee. We lopen met deze stappen zonder twijfel voorop in onze markt.

 

Gaat de traditionele verkoopbrochure op den duur verdwijnen?

Daar vraag je mij wat. Ik ben geneigd om 'nee' te zeggen. In elk geval voorlopig niet. De brochures worden er nog regelmatig bijgepakt. Niet alleen om de foto's snel aan de naaste familieleden te laten zien, maar bijvoorbeeld ook om aantekeningen te maken op de plattegrond die er standaard bij inzit. Ik denk dus niet dat die brochure snel zal verdwijnen. Het is nog steeds een uitstekend middel om een woning te presenteren, zo is onze ervaring.

 

Maar alleen een brochure is niet genoeg?

Dat zie ik wel. Het is belangrijk om de juiste mix te zoeken, om via meerdere mediums een woning in de etalage te zetten. We zetten daarin in elk geval een nieuwe en spannende stap.